Klicka på en bild!






På vagnhallen på majorna gjorde vi ett lite speciellt uppdrag åt Göteborgs Spårvägar. Uppdraget var att förlägga vattenburen växelvärme till samtliga växlar på ena sidan av vagnhallen. Till vår hjälp att projektera det hela hade vi IKONETT.
Utbyggnad av dagens tågdepå för Jernhusen.
Projektet omfattar två nya invändiga spår på pelare över servicegropar i en ny servicehall, utvändiga uppställnings- och förbigångspår samt spårväxlar.
I denna entreprenad utför vi samtliga BEST-arbeten.
UE åt SKANSKA.
För att kunna trafikera kollektivtrafikstråket både med spårvagn och buss krävs en ny överbyggnad. Befintlig överbyggnad med skärv och makadam har varit dimensionerad för spårvagnstrafik och lättare fordonstrafik. Dagens tyngre bussar fordrar en annan typ av överbyggnad. Den nya överbyggnaden består av ett gruslager inklusive ny drän, en 250 mm tjockbetongplatta som det nya spåret är förankrade i. Rälen är inklädd i prefabriceradgummi. Och sedan läggs ett asfaltlager som slitlager för buss.Vid Redbergsplatsen byts spårkomplexet på befintlig överbyggnad.
UE åt SKANSKA
Inför en större ombyggnation av Sävenäs bangård som ska stå klart 2025 behöver ett spår och en serviceväg tillfälligt flyttas för att kunna utöka kapacitet på bangården. I samband med detta projekt kom det fram att områden med invasiva arter skulle beröras av projektet. En naturvärdesinventering genomfördes på bangården under 2017. Resultatet av denna inventering visade att de invasiva arterna parkslide, kanadensiskt gullris och blomsterlupin förekommer inom projektområdet. En miljökontroll, med fokus på parkslide genomfördes i maj 2021 i det område. Syftet med kontrollen var att identifiera exakt var parkslide förekommer i dagsläget. Delar av de områden med parkslide som identifierades i samband med naturvärdesinventeringen nyttjas idag för massupplag, det är därför okänt om livsdugliga rötter av parkslide förekommer på denna yta.
GENERALENTREPRENAD
Under sommaren 2022 har vi som huvudentreprenör hjälp till med upprustning av den gamla banan mellan Strömsnäsbruk och Traryd. I Traryd behövdes en växel bytas ut och på resten av sträckan byttes slipers. Därefter blev det spårriktat och besiktigat så att sommarens resenärer kunde ta tåget i besittning.
Projektet omfattar spårbyggnation för en helt ny servicedepå på Ringön i Göteborg.
Totalt bygger vi 3750m gatuspår på betongslipers som asfalteras in, 1610m gatuspår ingjutet i betongplatta samt 463m vignolspår på pelare över servicegropar.
Allt detta sammanlänkas genom totalt 37st spårväxlar.
Projektet beräknas vara klart till juni 2023.
UE åt SKANSKA.