Varberg Farehamnen

Varberg Farehamnen

Varbergs kommun planerade att bygga en ny hamndel i Farehamnen, väster om Varbergs tätort, nära Getteröns flygplats och det naturreservat som även är ett Natura 2000-område. Den nya hamndelen ersatte den befintliga anläggningen, som bestod av grusbelagda körytor och upplagsytor för massaved. Området hade fyllts ut över tid och låg i direkt anslutning till havet.


Projektets Omfattning

Anläggandet av den nya hamndelen inkluderade muddring, byggnation av 325 meter kaj, 140 meter pir samt skapandet av en 90 000 m² stor terminalyta med tillhörande spårväg inom Farehamnen i Varbergs hamn. Terminalytan projekterades även för utbyggnad av VA och kanalisation för el och fiberförsörjning. Utöver ovan nämnda arbeten ingick också muddringsarbeten för området söder om kajen samt tippning av muddermassor. Terminalytan användes för upplag av sågat virke, lagring av pappersmassa och hantering av massaved. Hamnen fungerade som en omlastningspunkt mellan sjö-, järnvägs- och vägtransporter, samtidigt som den frigjorde mark för den nya stadsdelen Västerport.


Spårbyggnation

Aarsleff Rail ansvarade för spårbyggnationen inom projektet benämnt som spår 42 i entreprenaden. Utöver detta gjordes en tilläggsbeställning för att även bygga spår 41, vilket ytterligare ökade kapaciteten och flexibiliteten för varuflödet i hamnen.

  • Projektnamn

    Varberg Farehamnen

  • Beställare

    Per Aarsleff A/S

  • Projekttyp

    Investering

  • Utfört

    2023-2024